Viimased kaks nädalat on
olnud väga olulised Kenya gümnaasiumisse astuvatele lastele.
Kuivõrd Kenya kooliaasta kattub kalendri aastaga, hakkas jaanuari
alguses uus kooliaasta. Klassid algasid kõigile, välja arvatud
gümnaasiumi esimese klassile. Enne kui jätkan, seletan veidi Kenya
kooli süsteemi.
Siin on kasutusel n.ö.
8-4-4 kooli süsteem. 8 aastat algkoolis, 4 aastat keskkoolis ja 4
aastat ülikoolis. Kui küsida kooliriides vastu kõndivalt väikeselt
põngerjalt, mis klassis ta käib, ta tõenäoliselt vastab „Standard
one“, mis tähendab algkooli esimest klassi. Algkooli esimesse
klassi minnakse kuue aastaselt. Kui vanasti, kolonjaal ajal ja ka
palju aastaid hiljem maakohtades, ei olnud laste vanused alati
kindlad, sest lapsed sündisid kodudes, ilma ametliku kellaaja ja
kuupäeva ülese märkimist, kasutati füüsilisi meetmeid, et mõõta,
kas laps on valmis esimesse klassi minema. Lapsel paluti parema
käega, pannes see üle pea lae, kinni võtta vasakust kõrvast.
Tuleb välja, keha proportsioonide tõttu, väiksemad lapsed ei saa
kõrva kätte. Nii käisid lapsed, kes liiga vara kooli kibelesid,
mitu korda mõõtu andmas, enne kui neid vastu võeti. Küsimusele,
mis klassis ta käib, võib teismeline õpilane vastata „Form one“,
mis tähendab keskkooli esimest klassi. Niisiis, kui lõpetatakse ära
kaheksas klass, minnakse uuesti esimesse klassi.
Veel lisan, et Kenyas on
kaks erinevat programmi – Kenya enda 8-4-4 süsteem ja IGCSE
(International General Certificate of Secondary Education). Osa koole
on päevakoolid ja osa koole on internaatkoolid. Kusjuures,
internaatkooli loetakse paremaks ja pere jõukust väljendavaks.
Isegi kuueaastased lapsed viiakse internaatkoolidesse, kus nad saavad
vanematega kokku kolm korda semestri jooksul! Muidugi on osa koole
riigikoolid, aga valdav osa koole on erakoolid – loodud kirikute ja
ka teiste usuliste organisatsioonide poolt ning on ka puhtal äri
eesmärgil loodud eraisikute omanduses olevaid erakoole.
Jutu algusesse
tagasi minnes, kaheksanda klassi lõpetajad, kes olid teinud oma
algkooli lõpueksamid eelmise aasta oktoobris, said teada oma
tulemused ja tuleviku jaanuari viimasel nädalal. Seekord ootas oma
tulemusi 811 000 õpilast. Nädala jooksul valisid keskkoolid omale
välja soovitud õpilased, kes järgmise nädala lõpuks peavad oma
uutesse koolidesse paberid sisse andma. Eksami tulemuste ja vanemate
rahakoti võimaluste põhjal jagatakse välja umbes 600 000 keskooli
kohta, mis jätab umbes veerandi õpilastest ilma edasi õppimise
võimaluseta. Riiklikud koolid, mis on juba koloonialajast saadik hea
maine ja heade tulemuste poolest tuntud saavad omale kõige paremad
õpilased. Need on enamasti poiste koolid (Alliance High School, Lenana School, Mangu High School, Alliance Girls High School). Kenyas
saavutavad poisid paremaid tulemusi koolis, kui tüdrukud. Ka
algkooli lõpueksamit sooritab suurem hulk poise, kui tüdrukuid. Ma
ilmselt kirjutan varsti täpsemalt poiste ja tüdrukute soorollide ja
kasvatuse erinevusest, aga siin kohal mainin lihtsalt, et kui lõppeb
koolipäev ja päevakoolis käivad lapsed suunduvad koju, siis poisid
kasutavad veel alles jäävaid valgeid tunde õppimiseks, kuivõrd
tüdrukud peavad kõigepealt aitama koduste töödega ja alles siis,
kui veel on aega, saavad koolivihikud lahti teha. Tüdrukute
kodutööde hulka käib vee toomine (ainult 30% kenyalastest tuleb
vesi läbi keskse torustatud süsteemi), söögi tegemiseks hagu
korjamine (80% kenyalastest teeb süüa puudega köetaval tulel),
söögi tegemine ja pesu pesemine. Kell pool seitse õhtul saabub
pimedus. Ainult 20% kenyalastest on kodus elekter ja sageli parafiini
ei tihata laste koolitöö jaoks raisata, eriti kui on tegu
tüdrukutega. Käisin mõned aastad tagasi ühes maakolka koolis
kooliaasta lõpuaktusel. Mulle tutvustati koolihooneid, saavutusi,
säravamaid lõpetajaid läbi aegade. Nende kõige edukama õpilase
(muidugi poisslaps!) keskmine hinne oli B ja kõige parema
õppeedukusega tüdruku keskmine hinne oli C- (hinded on viiepalli
süsteemis parim on A ja läbikukkumine on E). Seda loetakse
tavaliseks ja normaalseks õppevõimeid väljendavaks erinevuseks
poiste ja tüdrukute vahel.
Koolis käisin ka mina
selle nädalal – mu tütre lasteaias oli lastevanemate koosolek. Ka
lasteaedasid loetakse koolideks ja vaevalt rääkida oskavad
3-aastased teatavad igal võimalusel suure au ja uhkusega mis koolis
nad käivad. Lastevanemate koosolekul rääkis lasteaia juhataja
kuidas sellel õppeaastal kõige paremini hoida häid suhteid
õpetajate, laste ja vanemate vahel. Ta tõi näiteid oma igapäeva
tööst, näiteid, mida palus vältida. Siia mõned neist.
Kui laps kaotab ära
kampsuni. Ta palus, et kui juhtub midagi, millega lapsevanem rahul ei
ole, siis selle väljendamiseks on päevik. Tüüpiline situatsioon,
kui laps tuleb teist päeva koju ilma kampsunita. Ema reaktsioon:
„Lollid õpetajad ei leia kampsunit üles!“ jõuab sõna sõnalt
järgmine päev läbi lapsesuu kooli. Ja kuigi lasteaed saab aru, et
emadel on pingelised päevad ja õhtul on iga asi tõielik
katastroof, siis on siiski parem see panna kirja päevikusse, kui
vaja, kasutada punast pastakat, suuri tähti ja mitut hüüumärki,
aga vältida laste ees õpetaja lolliks nimetamist.
Kodutöö tegemine. Ta
teatas, et väga sageli on kodutöö vihikute vahele lisatud purgandi
juppe, riisi, suppi jmt. Ta palus kodus eraldada õhtusöök ja
kodutöö vihikud, kuna õpetajatel ei ole huvi laste koduse menüü
vastu. Ka palus ta vanematel tähelepanu pöörata laste küsimustele,
kui nad teevad kodu tööd. Ta ütles, et kui vanemad vaatavad
telekat siis sageli on vestlus järgmine:
-Emme, mul on vaja kirjutada 3+3=
-Kirjuta siis
-Emme, kuidas kirjutatakse kolme?
-Küngas ja küngas
-Emme, kuidas kirjutatakse plus?
-Kaks keppi kokku
-Emme, kuidas kirjutatakse kolme?
-Küngas ja küngas
-Emme, kuidas kirjutatakse võrdub?
-Kaks keppi kõrvuti
-Emme, kui palju see on?
-Kuus
Ja siis nelja-viie aastane
juntsu räägib kõik õpetajale ilusti ära, kuidas ta sai vastuseks
kuue.
Rohu andmine. Laps tuleb
kooli, kotis köharohi. Päevikus, ega ka rohul pole midagi selle
kohta kirjas. Õpetaja küsib, et kas väikemees on haige. „Ei
ole!“ . „Kas emme sulle kodus rohtu andis?“ „Ei andnud“
Selle peale liigub rohi lasteaia külmkappi, et kojumineku ajal jälle
lapse kotti minna. Ema helistab järgmisel päeval lasteaeda ja on
tulivihane, et ta lapsele ei antud rohtu. Lähemal uurimisel selgub
aga, et laps kellel rohtu oli vaja anda oli väikemehe noorem õde,
jupi jagu nooremas rühmas. Lasteaia juhataja seletas, et nemad
niisama uurimusi ei hakka toime panema ja nad parem saavad sõimata,
et nad ei andnud rohtu, kui, et nad andsid valele lapsele valet rohtu
ja palus lapsevanematel kirjutada rohu peale lapse nimi, vanus, ja
rohu andmis sagedus.
Lastele järele tulemine.
Lasteaias lõppevad tunnid kell kolm pärastlõunal. Lastele tullakse
järgi enamasti kolme ja kuue vahel. Ühel esmaspäeval saabus vihane
ja puhvis ema oma lapsele järgi kell kaheksa õhtul.
„Miks te mulle ei helistanud??!!“ turtsus
ta lasteaia juhataja peale.
„Ja mida ma oleks teile pidanud ütlema?“
„Et mu laps on ikka veel lasteaias!!!“
„Kas te seda ise ei teadnud?“
Lasteaia juhataja rõhutas, et nende kohustused
laste osas lõppevad kell 3 ja kuigi neil on personal, kes lastega
õues liivakasti juures ootab kella kuueni, ei ole nende kohustus
otsida lapsevanemaid ja toita lapsi õhtutundideni.
Keegi eestlane küsis
minult, et kas Kenyas on ka lasteadasid, siis pean aga samas vastama,
et ei ole. Ei ole Eesti mõistes lasteadasid, kus lapsed käivad
mängimas, Lottet vaatamas ja lõunaund magamas. Siinsed lasteaiad on
nagu kooli noorem osa. Mu kolme aastane tütar tuleb koju kodutöö
ülesannetega - harjutab silpide lugemist, kirjutab tähestiku,
liidab numbreid. Kõik selle nimel, et saada enam kui miljonist sama
ealiselt lapsest paari saja parima õpilase hulka, kes saavad edasi
keskkooli ja ülikooli.
No comments:
Post a Comment