Mu poeg sündis Eestis,
aga kasvas üles põhiliselt Kenyas. Tema ja ta lapsepõlv,
kohanemine elus ja maailmas ning minu soov anda konservatiivset,
traditsioonilist ja minu valitud kasvatust oli üks tugevaid
mõjutajaid minu Kenyasse elama tulemisel. Mõned aastad tagasi
lõpetas ta keskooli ja läks Eestisse õppimist jätkama. Ja siis
jõudis kätte kevad. Maast kadus lumi ja tüdrukute seljast riided.
Mu poeg sai vist kultuuri shoki ja nentis, et Kenya vanaemad ja
vanemad saaksid kõik südamerabanduse, kui nende lapsed käiksid nii
moodi riides. Kenya mõistes käivad Eesti noored soojal ajal alasti
ringi. Kas see pole paradoksne, kui Kenyas käivad mõned rahvad ikka
veel päris alasti ringi??
![]() |
Turkana tüdrukud |
Riides käimine, jalanõude
kandmine ja selle olulisus on kenyalaste jaoks koonjaallaegse
tähendusega. Mu sõpradel, kelle lapsepõlv jäi kuuekümnendatesse aastatesse, on palju jutte sellest, kuidas nende kooliõpetajad rõhutasid riietuse korrektsust, näidates ise inglasest härrasmeestena ette väga perfektse eeskuju. Ebakohaselt riides käimine, paljajalu käimine
tähendab n.ö. matslust, hariduse puudumist, arengust eemal olekut
ja muidugi ka jõukuse puudumist. Kui mu tütar oli alla aastane ei
kandund ta kunagi jalanõusid – hea soe ju ja lapse jalg ja
tasakaal areneb paljajalu paremine. See oli Kenya inimeste jaoks
häiriv, see segas neid niivõrd, et minust ja mu paljajalgsest
tütrest räägiti pereringides. Kuulsin tagasisidet oma sõbralt
Mary-lt, Kenya Suursaadikult UNESCO juures.
„Kadri, kuulsin, et sa
käisid Mbeeres. Aga kuidas sa ometigi oma lapsele midagi jalga ei
pane??“ Olime Rotary klubiga teinud tema kodukohas, väga kuumas,
kuivas ja sügava põhjaveega piirkonnas puurkaevu. See oli üks n.ö.
minu projekte, kus käisin ise kohal palju kordi ja alati oli ka
tütar kaasas. Kui oli puurkaevu tähtis avamistseremoonia olid kohal
selle piirkonna juhtivtegelased, nende hulgas Mary vend, endine
parlamendiliige ja mõjukas poliitik, kes ilmselt andis edasi
suurürituse üksikasjad. Mary enda lapselapsed nägid tohutut vaeva,
et klantsivate kingadega käima õppida. See on haritud, arenenud,
kesk- ja kõrklassi vanemate poolt praktiseeritav piin oma lastele.
Mis aga tõi just
tänaseks teemaks riietuse oli järgnev video tänasest uudisest
Selle naise viga oli, et
tal oli seljas miniseelik....
Kenya naine peab selleks,
et saavutada teiste lugupidav suhtumine, riietuma korralikult. Tal
peab olema muidugi aluspesu. Sageli koosneb aluspesu aluspükstest ja
siis veel ka põlvini ulatuvatest poolretuusidest. Slummi
piirkondades soovitatakse isegi neid poolretuuse mitu paari panna –
aitab võita aega, et pääseda vägistaja käest. Siis kindlasti
alusseelik või kombinee ning muud riided. Seelikud ja kleidid peavad
ulatume üle põlve. Üldiselt ei ole ka sobilik kanda peenikeste
õlapaeltega pluuse. Kenyas on ka palju naisi, kes ei kujuta elus
ette, et nad võiksid kanda pükse. Püksid on meeste rõivastus! Üks
sellise vaatega inimesi oli mu kadunud mehe noorem õde. Kui olin
esimest korda Kenyasse tulemas ja valisin kinke, mida kaasa võtta,
küsisin oma mehelt Ruth-i suurust, et talle osta tekaspüksid. Ruth
on minu vanune. Olin üllatunud, kui me mees seletas, et Ruth, siis
20 aastane, Nairobis kõige paremas tüdrukute gümnaasiumis õppiv
tütarlaps ei kanna põhimõtteliselt mitte kunagi pükse!!
Meestel on muidugi,
sõltumata temperatuurist ja päikesest, alati vaja panna selga
ülikond, eelistatavalt kolmeosaline ülikond. See on ainuke, mis
upitab neid arenenud maailma tasemele. Seda teavad kõik, alates
kontorikullerist kuni tipp juhtideni.
Siis on muidugi kingad.
Kingasid ei tohi lihtsalt niisama kapist võtta ja jalga pista. Igal
hommikul on vaja kingad korralikult viksida. Seda õpetatakse lastele
esimesest klassist alates ja seda toonitavad sagedased kingaviksi
reklaamid. Kui kontoritöölised jõuavad linna, astuvad nad läbi
kingaviksija juurest enne kui sisenevad kontorisse – teel on ju
kindlasti viksitud kingadele tolmu laekunud! Nairobi ja teiste Kenya
linnade tänava äärtes on suured punased kingaviksimis ärid, kus
vilunud kätes saavad ka kõige porisemad jalanõud mõne minutiga
rõõmsa näo pähe. Ka päeva jooksul on vaja kingade välimust
värskendada ja taas veerevad 20 shillingilised kingaviksijate
kukrutesse.
Kas need riietumisreeglid
ka käivad eurooplaste kohta? Kuigi ma hiljuti soovitasin ühel oma
külalisel kotti tagasi panna paari (Kenya mõistes!!) superlühikesi
pükse, on see rohkem maitse, austuse ja kohalikust kultuurist aru
saamise küsimus. Kenyalane on aastakümnete vältel näinud palju
turiste. Neil on selge, et tänapäeva eurooplane ei riietu ülikonda,
vaid heledatesse lühikestesse pükstesse ja T-särki. Nad on sageli
meeldivalt üllatunud, kui näevad mind kaunist lehvivat kleiti
kandmas, sest nad on mõistnud, et eurooplased käivad linnas ringi
riietes, mida kenyalased ei suudaks ka kodus, oma pere ringis kanda.
Miks
siis see naine selles reporteri video alasti kisti? Lihtne põhimõte. Kui tahad
näidata rohkem, kui kultuuriliselt lubatud, siis näita juba kõike!
Selliseid intsidente ei juhtu sageli, kord paari-kolme aasta tagant.
Ja kuidas Turkanad, kes riietuvad ainult külaliste puhuks (ja siis
ka vaid looma nahkadesse) hakkama saavad? Nad jätavad selle osa oma
kultuurist Turkana järve äärde. Jõudes Nairobisse riietuvad nad
nagu Nairobi nõuab.
![]() |
Ekwee Ethuro, Turkanat esindav parlamendisaadik on üks terasemaid poliitikuid |
No comments:
Post a Comment