Kuigi Kenya on
aastasadade valgete inimestega suhtlemise tagajärjel väga palju oma
kultuuri, keeli traditsioone ja riietusmoode kaotanud on maasaid teistest paremini alles hoidnud oma elulaadi. Tüüpiline
maasai mees kõnnib ringi punaruuduline-triibuline tekki tuules
lehvimas, jalas vanast rattakummist tehtud pastlad ja kõrvades auk,
et riputada ornamente. Naisi kuuleb juba kaugelt tulemas – nende
kaelaehted on ohtralt kaunistatud metallsete helmestega, mis
tilisevad nende kõndimise rütmis. Maasiad on Kenya üks turism
objekte. Nad sobivad mitmel põhjusel. Nende värvirohked riided on
fotogeenilised. Neile on lihtne ligi pääseda - nad elavad Nairobi
lähi ümbruses ja Kenya tuntuima rahvuspargi Maasai Mara ümbruses.
Ma ise ei ole kunagi turistina Maasaide juures käinud, seega ei oska
ma arvata, mida turistidele nendest räägitakse. Aga kuna Kertu
küsis maasaide kohta, räägin veidi seda, mida ise tean.
Esimest korda käisin
maasaide juures 1992 aastal, kui mu mehe sõber David tegi
sotsioloogilist uurimust. Ma mäletan sellest päevast, kuidas me
sõitsime Davidi VW Beatle-iga Ngong linnast läbi ja parkisime selle
tolmuse tee serva. Mägede ja orgude koridoris puhus kõva tuul.
Eemal olid rõngakujuliste aedade sees väikesed mudaonnid,
mäenõlvadel valged ja punased täpid - mitmesaja pealine kitse ja
lambakari ja mõned kõndivad maasaid. Esimesse manyatta-sse
(maasiade ühe pere majade ja õue ala) jõudes tervitas peremees
meid: „Soba“ , millele vastasime „Eba“. Kummargil ronisime
onnidesse, istusime lehmanahkadel, õhku täitis omapärane lõhn,
mis segu keset onni suitsevast tuleasemest, onninurgas olevast lamba-
ja kitsetallede aedikust, pesemate ihust, mullast ja tolmust. Väikese
seinas oleva augu kaudu tuli veidi valgust ja värsket õhku sisse.
Mäletan ka, et maasiade elu-olu tundmaõppimine oli nii huvitav, et
ei märganudki kuidas päev möödus ja ka ei märganud, et polnud
too päev kordagi söönud .. nagu ka maasaid ise ...
Maasaide toitumine
on omapärane. Maasaid on enamasti pikad ja kleenukese aga sitke
kehaga. Nad ei söö tingimata igapäev. Küll aga joovad nad palju
piima ja segavad piimale juurde värsket lehma verd. Vere saamiseks
nad lõikavad kergelt katki lehma kaelal arteri, võtavad soovitud
koguse verd ja sulevad haava.
Ajaloo tunnist tuleb
ehk meelde, et vanasti elasid rahvad, kes olid kas karjakasvatajad,
või korilased või põllupidajad. Kenyas see liigitus kehtib
endiselt. Maasaid on karjakasvatajad. Maasaide jaoks on väga oluline
nende kari – kuiva ja kuuma kliimat taluv maasaide tõugu lehm,
kitsed ja lambad. Nende kari väljendab nende jõukust, see on nende
pangaarve. Maasaid on ka rändrahvas. Nad ei ehita omale maju pikaks
ajaks, vaid peatuvad ainult seni kaua kuni loomadel on piisavalt
rohtu ja vett. Maju ehitatakse puuvitstest ja tihendatakse lehma
sõnnikuga. Majaehitus on naiste töö. Niimoodi liiguvad maasaid
mööda Great Rift Orgu aasta sadu Nakuru kandist alla Kilimanjaro
jalamile. Maasid usuvad, et jumal andis maasiadele kogu maailma
loomad. See ka seletab, miks nad võivad rahulikult teiste
suguharudelt loomi ära võtta. Ka on maasaid mitmenaise pidajad.
Õigel maasai mehel on 400 pealine kari ja 4..6 naist. „Naine“ on
küll ehk natuke vale kirjeldus, sest maasaide pruudid on enamasti
12 ...14 aastased tüdrukud, kes valitakse abiellumiseks välja
sageli juba emaüsas ja pruuti ootav mees teeb lahkeid kingitusi oma
tulevase naise emale ka juba tema raseduse ajal.
Tänapäeval on
palju organisatsioone, kes püüavad ära päästa noori maasia
tüdrukuid varasest abielust ja sellele eelnevast ümberlõikamisest.
Ümberlõikamine on juba aastaid Kenyas ebaseaduslik, aga samas väga
palju rahvuseid praktiseerib seda avalikult, maasaid nende hulgas.
Tüdrukute päästekeskused on lastekodud, millel on enamasti ka oma
algkoolid. Kui tüdrukud on juba päästekeskusesse tulnud, sageli
nad enam koju tagasi minna ei saa. Seal ohustaks neid otse kohe sund
korras mehele minek. Mõned tüdrukud põgenevad ise kodust ära, kui
on selge, et nad on jõudnud ümberlõikamise ja abiellumise ikka,
osad päästekeskused teevad perede hulgas teadvustus tööd ja ka
maksavad peredele pruudiraha et jäta tüdrukutele suhe perega, aga
samas võimaldada haridust. Naise koht, traditsioonilise maasai
seisukohast, on kodus lapsi kantseldamas, metsloomadega võidu
kümnete kilomeetrite kauguselt vett ja hagu toomas, helmestest ehteid tegemas ja meest
ümmardamas. Ükski maasai naine pole kunagi saanud parlamendi või
kohaliku volikogu liikmeks. Seda loetaks needuseks tema perele.
Mõne aasta eest
käisime Rotary projektiga Kilimanjaro lähedal puurkaevu tegemas.
Planeerimis järgus kutsusime ümbruskonna maasaid kokku, et rääkida
neile puhta vee olulisusest ja kuulata nende muresid. Istusime lõõskava päikese eest akaatsiapuu all, hõlstides maasaid oma pisikeste kaasas kantavate
pinkidega meie ümber. Nagu sellistel kokkusaamistel kombeks antakse
ringis edasi minnes igale ühele võimalus öelda oma osa, oma
arvamus, oma nõuanne või probleem. Vanemad maasaid ja maasai naised
enamasti räägivad ainule maa keeles (maasaide keel on maa
). Nooremad räägivad ka suahiili keeles. Inglise keele oskajaid on
väga vähe, kuna rändrahvana ei ole nad kunagi ühes paigas
piisavalt kaua, et lapsed saaks koolis käia ning ka kooli haridust
ei väärtustata, kuna see enamasti loomade arvu ei tõsta. Seega on
taolistel kogukonna koosolekutel meil alati vaja tõlki, kes räägiks
maa keelt. Nii ka seekord. Kui poole ringi jagu mehi olid juba
rääkinud ja edasi tagasi tõlkega olime üksteisest aru saanud,
tõusis järgmine mees üles. Ja hakkas rääkima sula selges inglise
keeles. Minu üllatus oli suur. Ta ei näinud välja kuidagi teist
moodi muudest oma vanustest meestst. Kui ametlik koosolek sai läbi
rääkis ta, et on pedagoogika kooli lõpetanud ja mõne aasta
õpetajana töötanud, aga kuna ta pere ja kogukond pidi otsima
kuivuse tõttu paremaid rohumaid jätis ta oma õpetaja ameti ja
läänelikud riided, pani selga maasai punakirja teki ja suundus pere
ja karjaga Rift Valley orgu mööda edasi.
ReplyDeleteOlen dr AJAYI abil koos oma endise poiss-sõbraga tagasi saanud parima võrguteenuse pakkuja ja soovitan dr AJAYI-d kõigile, kes abi vajavad. Tahan tunnistada, kuidas ma sain oma poiss-sõbra tagasi pärast seda, kui ta minuga lahkus, oleme koos olnud 4 aastat, hiljuti sain teada, et mu poiss-sõbral oli suhe teise Tüdrukuga, kui temaga kokku puutusin, tõi see kaasa tülid ja ta Lõpuks lahkus minust, proovisin kõik endast oleneva, et teda tagasi saada, kuid kõik tulutult, kuni nägin suhtefoorumis postitust õigekirjakoguja kohta, kes aitab inimestel Armastuse loitsu kaudu kaotatud armastusest tagasi saada, kahtlesin alguses selles kuid otsustasin proovida, kui võtsin selle e-posti teel selle õigekirja küsijaga ühendust ja ta ütles mulle, mida teha, ja ma tegin seda, siis tegi ta minu jaoks Armastuse õigekirja. 48 tundi hiljem helistas mulle tõesti mu poiss-sõber ja ütles, et igatseb mind nii väga, nii hämmastav !! Nii tuli ta tagasi samal päeval, armastuse ja rõõmuga, tagasi ning vabandas oma eksituse ja valu pärast, mille ta mulle tekitas. Sellest päevast peale oli meie suhe nüüd tugevam kui see oli enne, kõik tänu dr AJAYI-le. Ta on nii võimas ja otsustasin jagada oma lugu Internetis, et dr AJAYI on tõeline ja võimas õigekirjajuht, kes palub mul alati kaua elada, et hädaolukorras oma lapsi aidata, kui olete siin ja vajate oma Ex-i tagasi või kui teie abikaasa kolis teise naise juurde, ärge enam nutke, võtke kohe ühendust selle võimsa õigekirjakogujaga. Tema kontakt: saatke talle e-kiri aadressil: Drajayi1990@gmail.com Võite kirjutada tema Whatsapi VÕI viberi numbri: + 2347084887094, TÄNU dr AJAYI .